Sir Thomas Stamford Raffles (1781-1826) pertama kali
ditempatkan di Pulau Pinang oleh Syarikat Hindia Timur. Semasa perang Napoleon,
Inggeris dapat menduduki Jawa dan Raffles diangkat menjadi Leftenan Gabernor di
Jawa. Ia menggunakan kelebihan dan pangkatnya untuk mengumpul bahan untuk
bukunya Sejarah Jawa (1817). Pada awal Julai 1818, Raffles belayar daripada
Bangkulu ke Padang bersama isterinya, seorang naturalis bernama Thomas
Horsfield dan pengikut-pengikutnya. Pada 14 Julai 1818, mereka berangkat
daripada Padang ke daerah pedalaman dengan berjalan kaki dalam rombongan besar
termasuk 50 orang tentera Inggeris. Dalam perjalanan ini, Raffles telah
mencatatkan mengenai segala perkara yang dijumpainya dijadikan surat untuk
dikirimkan kepada penaungnya Duchess of Somerset pada September 1818.
Raffles
berjalan dalam suatu perkampungan dan melihat semua perempuan dalam kawasan
tersebut mempunyai lubang telinga yang sangat besar supaya dapat memasukkan
anting-anting yang besar atau dikatakan roda kerana anting-anting besar itu
menyerupai roda. Anting-anting tersebut mempunyai diameter dalam 2 inci dan
hiasan sekelilingnya pelbagai. Ada anting-anting kayu yang dihias dengan perak,
tembaga dan banyak hiasan yang menarik lain.
Lombong-lombong utama banyak terdapat
di Sungai Pagu dan Sungai Abu. Berdasarkan peta yang dilihat, kawasan ini
terletak di sebalik Gunung Talang. Ketika memasuki Kota Solaya, Raffles melalui
kawasan perkuburan yang ditandai sepohon beringin yang sangat besar. Di kawasan
perkuburan beliau melihat beberapa makam daripada kayu yang disebut jiri oleh
orang tempatan. Menurut Raffles, makam ini berbentuk unik, sebahagiannya lebih
bagus daripada gubuk tetapi kebanyakannya memiliki lantai panggung. Di kedua
ujung makam dibangunkan semacam tempat duduk yang menumpuk satu sama lain yang
menyerupai buritan kapal. Raffles juga pernah menjumpai binaan makam ini di
luar Kota Solaya dan di tengah sawah semasa dalam perjalanan beliau.
Semasa melewati pasar mingguan,
Raffles melihat para pedagang yang datang daripada sumatera barat dan juga
beberapa tempat di luar sumatera barat. Pedagang yang datang daripada Minang
biasanya datang melalui jalan air dengan menggunakan kano. Terdapat perahu kano
dalam jumlah yang banyak menjadi perhatian beliau. Jika pedagang-pedagang
daripada luar alam Minang, terdapat penggunaan kapal bagi beberapa kota yang
besar. Perahu besar ini mampu mengangkut muatan seberat 6 tan dan penumpang
seramai seratus orang. Raffles juga berpeluang menaiki sebuah daripada kapal
tersebut semasa beliau mahu ke Simawang. Menurut beliau perahu ini sangat
kukuh dan apabila apabila dipenuhi
penumpang, daripada kejauhan perahu-perahu itu akan kelihatan seperti perahu
perang Kepulauan Laut Selatan.
Apabila Raffles sudah sampai di
Simawang, beliau disambut oleh pembesar di kawasan tersebut. Beliau diberikan
tempat berehat oleh pembesar tersebut. Rumah tempat beliau beristirehat
sepanjang 100 kaki dan tingginya sekitar 30-40 kaki. Rumah tersebut sangat
kukuh dan ditupang oleh tiga batang kayu ditengahnya seperti tiang kapal.
Binaan rumah yang unik ini, dinding di bawah atap yang berbentuk segi tiga
dibangun menjulang ke atas dalam beberapa lapis menyerupai buritan kapal.
Lantainya dibina dalam 10 kaki daripada permukaan tanah, kawasan di bawah
lantai ditutup dan digunakan untuk kegunaan sapid an juga binatang ternakan
lain. Pintu masuk utama terletak di tengah tetapi ada pintu masuk kedua yang
terdapat di salah satu ujung rumah.
Bahagian dalam rumah terdiri daripada
satu ruangan besar dipanggil balai yang tingginya sama dengan keluasannya. Tiga
perapian dengan jarak yang sama antara satu sama lain ditempatkan pada bahagian
depan rumah. Pada bahagian belakang ditempatkan beberapa buah bilik kecil.
Dalam bilik-bilik kecil ini terdapat mesin pemintal serta barang-barang milik
perempuan yang tinggal dalam bilik itu. Ini merupakan gambaran umum mengenai
rumah di pedalaman kerana rumah di pedalaman ada perbezaan dengan rumah yang
terdapat di pesisirin pantai. Juga terdapat perbezaan dengan ulasan mengenai
rumah Sumatera yang diberikan penilaian oleh Marsden dalam Sejarah Sumatera
(1783). Ujung balai dimana atapnya menjulang ke atas dalam beberapa lapisan
seperti buritan kapal diberikan kepada Lady Raffles untuk berehat dan menukar
pakaian. Rumah ini mampu memuatkan 150 orang pengikut Raffles.
Semasa memerhatikan keadaan Danau
Singkarak, sekitar 50 kaki daripada sungai (Kuantan atau Inderagiri) Raffles
melihat kincir air yang kukuh digunakan untuk mengairi sawah-sawah di
sekitarnya. Kincir air ini diperbuat daripada buluh dibina hanya untuk mengairi
sawah. Kincir air ini dibina di Minangkabau dapat dianggap sebagai kemajuan
dalam pertanian yang belum dicapai oleh Jawa walaupun Jawa sudah mempunyai
hubungan yang lama dengan China. Raffles meyakini bahawa Eropah ataupun China
masih belum menjejakkan kaki ke Minangkabau. Tambahan beliau lagi, berabad-abad
penduduk di Minangkabau tidak berinteraksi dengan bangsa lain. Maka, boleh
dikatakan bahawa kincir air ini merupakan penemuan asli orang pribumi. Raffles
menambah bahawa beliau tidak pernah melihat kincir air yang serupa dengan
dilihatnya di Minangkabau pada Jawa.
Lereng-lereng bukit yang sukar diairi
ditanam dengan tebu. Ladang tebu ini boleh dikira lading yang besar dengan
dibina pusat penggilingan untuk memerah air tebu untuk dibuat gula pasir. Mesin
penggilingan ini terdiri daripada dua silinder tegak lurus, bahagian atasnya
dibentuk menyerupai ulir yang bertautan sementara bahagian bawahnya dipasang
tegak sehinggakan apabila silinder ini diputar, ia akan berputar pada arah yang
bertentangan. Silinder ini digerakkan oleh tenaga sapi atau lembu. Hasil
perahan sari tebu itu akan dikumpulkan di dalam sebuah bekas yang terletak di
bahagian bawah mesin penggiling.
Di dalam kesusasteraan. Mereka jarang
membahaskan era sebelum Islam masuk kecuali tulisan berkenaan bahtera Nabi Nuh
atau kisah-kisah asmara dan Raffles menyatakan betapa sukarnya dan hamper tidak
menjumpai maklumat-maklumat tentang sejarah dalam penulisan tersebut. menurut
Raffles, di Jawa dia sangat beruntung kerana boleh menjumpai sisa-sisa sastera
dan seni kuno bernilai di dalam puisi, runtuhan candi, arca dan juga prasasti.
Karya sebelum Islam ini dilarang oleh orang Melayu dan sebab itulah Jawa
dianggap sebagai tempat bermulanya seni dan ilmu pengetahuan semenjak pulau
tersebut dimasukkan ke dalam Kepulauan Nusantara.
Ketika tiba di Suruaso, kumpulan
Raffles ditempatkan di sebuah rumah papan sederhana dengan panjang rumah
tersebut sekitar 30 kaki bersebelahan dengan Sungai Emas. Tepat di seberang
rumah papan terdapat sebuah masjid berbentuk bujur sangkar. Di bahagian depan
masjid berkenaan Raffles mendapati terdapat prasasti-prasasti peninggalan
kerajaan Hindu dalam keadaan terbalik. Raffles mendapati prasasti berkenaan
digunakan sebagai tempat berpijak daripada bangunan moden yang menjadi asas
kepada bangunan masjid tersebut. Raffles menyatakan huruf-huruf yang didapati
daripada prasasti berkenaan merupakan huruf yang sama dengan prasasti yang
didapati di Jawa. Dalam masa satu jam, dengan bantuan para pekerja, beliau
sempat menyalin beberapa buah prasasti berkenaan.
Semasa berjalan meninggalkan Suruaso,
kumpulan Raffles melalui kawasan yang mempunyai beberapa kolam kecil, dan
selepas daripada kolam kecil itu, mereka melalui kawasan runtuhan bangunan dan
yang tinggal hanyalah binaan seperti arca dan juga runtuhan binaan yang
dipercayai merupakan binaan gerbang masuk kota.
Di Pagaruyung, Raffles dibawa melihat
batu datar besar tempat Sultan Pagaruyung bersemayam. Apabila pekerja Raffles
membersihkan kawasan sekitar batu datar itu, barulah dapat dilihat kawasan
istana yang sudah terkubur. Tiada prasasti ditemui tetapi dapat ditemui arca
pada zaman dahulu yang digunakan untuk mengenang orang yang sudah meninggal
pada zaman dahulu. Arca ini dipahat dengan saiz yang kecil tetapi halus
buatannya. Dipercayai arca ini dibuat pada zaman Islam. Tempat yang menjadi
kawasan orang kaya-kaya dahulu berehat kini sudah menjadi kawasan penanaman
tebu dan juga mentimun oleh penduduk setempat.
Raffles juga mendapati industri
pembuatan di Minangkabau lebih maju. Minangkabau terkenal dengan pembuatan
kerisnya. Di sini, besi ditempa dan dijadikan beberapa jenis hasil yang dapat
menampung keperluan luar daripada Minangkabau. Industri tembikar berskala besar
yang terdapat di pinggiran danau tidak hanya membekalkan Padang, tetapi juga
membekalkan Bengkulu dangan kualitinya yang baik.
Memoir of the Life and Public Services of Sir Thomas Stamford Raffles by
His Widow Vol. 1 (edisi
kedua), London: James Duncan, 1835, hlm 401-409, 413, 415-427, 432-433 dalam
Anthony Reid. 2010. Sumatera Tempo Delo, dari Marco Polo sampai Tan Malaka.
Jakarta. Komunitas Bambu. m/s 196-211.
Kertas ini dibentangkan pada Perjumpaan Bulanan Kumpulan Penyelidikan Teknologi Melayu ASASI di Bilik Perbincangan ATMA pada 22/4/2014
No comments:
Post a Comment