Menurut
Shaharir (2003), kegiatan mencungkil unsur sains dalam manuskrip Melayu-Jawi
yang terbenam di perpustakaan/muzium/arkib seluruh negara, khasnya di Perpustakaan
Negara Malaysia (PNM), belum dilakukan oleh kumpulan penyelidik tempatan. Dalam
usaha menghidupkan kembali penyelidikan ini, beliau telah melakukan kajian
terhadap judul manuskrip Melayu-Jawi seluruh dunia yang telah dikatalog oleh
PNM. Itulah yang telah melahirkan pengelasan ilmu secara kasar dan tekaannya
sahaja akan semua manuskrip melayu-Jawi seluruh dunia berasaskan katalog yang
dilakukan oleh PNM tersebut.
Dalam jumpaan Shaharir pada 2003
tersebut, beliau telah mengkelaskan manuskrip sains kepada;
1. Ramalan & taabir (astrologi, azimat, firasat, hikmat, ilmu bintang,
ilmu nujum, ketika/kuteka, petua, perimbun, raksi/rasi, rejang, tilik, ta’bir/takbir dan sebagainya.
2. Falsafah (tashawwuf dan
mantiq)
3. Perubatan (tib, murajabat)
4. Sains hayat
5. Teknologi / kejuruteraan
6. Asal kejadian alam, manusia, dan makhluk lain
7. Astrologi-astronomi / kosmologi / kosmogeni / kosmogenesis (ilmu falaq,
hay’aht, nujum, ilmu bintang)
8. Faraidh
9. Sains fizis
10. Matematik (ilmu hisab, ilmu hitung)
Jika dilihat daripada kelas
manuskrip yang diberikan oleh Shaharir di atas, perkara yang menjadi
kemusykilan adalah dimanakah terletaknya sains dalam petua, azimat mantera dan
lain-lain lagi yang dirasakan tiada unsur sains tetapi hanyalah mitos atau
kepercayaan bangsa Melayu sahaja.
Daripada sudut petua, penelitian awal yang dilakukan
oleh Hashim Awang (2006) terhadap Manuskrip 331 yang tersimpan di Perpustakaan
Negara Malaysia (PNM) mendapati petua yang diberikan oleh penulis kesemuanya
bertitik tolak daripada bulan dan hari. Bulan dan hari menjadi asas menentukan
kesesuaian dan keselamatan untuk menjalankan sebarang aktiviti. Pengiraan bulan
itu berdasarkan bulan Hijrah. Taqwim Hijrah ini mempunyai 12 bulan iaitu
Muharram, Safar, Rabi’ul-awwal, Rabi’ul-akhir, Jamadil-awwal, Jamdil-akhir,
Rajab, Sya’aban, Ramadhan, Syawwal, Zulkae’dah, dan Zulhijjah. Setiap bulan
mempunyai keistimewaan dan kemudharatannya sendiri. Menurut Hashim Awang,
manuskrip yang ditelaah olehnya ini mempunyai beberapa petua yang kebanyakan
orang Melayu menggunakannya seperti petua membina rumah, petua menamakan anak
dan petua cuaca.
Sebagai contoh, untuk membina rumah seseorang itu
perlu terlebih dahulu menentukan bulannya dengan mengambil kira kesesuaian
bulan itu dari segi manfaat dan kemudharatannya. Bulan Muharram tidak sesuai
untuk memulakan kerja membina rumah kerana akan terjadi huru-hara dalam rumah
tersebut. Mengikut M331, hanya empat bulan sahaja yang tidak sesuai untuk
membina rumah iaitu Muharram, Jamadil-akhir, Rejab dan Syawal. Bagi bulan lain
terdapat keistimewaan tertentu . Terdapat juga bulan yang bersifat neutral yang
bermaksud tiada manfaat atau mudharat seaindainya rumah dibina dalam bulan itu
iaitu bulan Rabi’ul-awwal. Setelah ditentukan bulannya, perlulah ditentukan
pula hari hendak memulakan kerja pembinaan. Daripada seminggu, hanya hari Ahad
dan Isnin sahaja yang sesuai untuk memulakan kerja. Hari-hari lain menurut M331
mendatangkan pelbagai masalah kepada penghuninya. Misalnya, sekiranyan rumah
dibina pada hari Selasa dipercayai pasangan suami isteri yang mendiami rumah
tersebut bukan sahaja bercerai berai, tetapi juga akan kehilangan harta. Hari
Rabu pula penghuninya akan kehilangan isteri manakala hari Sabtu, penghuninya
walaupun mendapat banyak harta tetapi harta tersebut akan menyebabkan perkelahian
antara keluarga, fitnah memfitnah dan penghuninya tidak akan kekal tinggal
dalam rumah tersebut.
Untuk
petua menamakan bayi, ia turut menggunakan hari sebagai panduan. M331
menngemukakan nama-nama yang sesuai berpadanan dengan hari lahirnya seseorang
bayi itu. Persoalan tentang kesesuaian hari tidak timbul kerana manusia tidak
mendapat mengawal kelahiran itu. Jika dilihat, pemilihan hari atau bulan untuk
membina rumah serta menamakan anak memang tidak mempunyai kaitan dengan sains
atau teknologi secara langsung. Tetapi, petua-petua ini yang merujuk kepada
bulan dan hari merupakan suatu bentuk hipotesis dalam sains. Petua seperti jika
membina pada hari ini, akan jadi begini merupakan suatu hipotesis sains.
Hipotesis ini menerangkan sebab dan akibat yang akan berlaku pada masa hadapan
jika melakukan sesuatu perbuatan mengikut hari tertentu.
Selain
daripada menunjukkan hipotesis sains, petua-petua ini juga ada menunjukkan
pengaruh astrologi dalam pemikiran alam melayu. Astrologi merupakan ilmu nujum
atau peramalan yang berdasarkan bintang-bintang (Kamus Dewan). Bintang-bintang
yang kebiasaannya dirujuk dalam ilmu nujum Melayu adalah bintang 12 mengikut
padanan planet yang terdapat dalam alam semesta seperti Kamal, Masura, Hafiz,
Satan, Qamar, Sabla, Mizan, Haqrah, Talur, Qaus, Jud dan Hadrat. Menurut Kitab Bintang 12 yang telah ditelaah
oleh Abdul Rahman Kaeh (2006), bintang ini akan menunjukkan fasal yang baik
serta nahas mengikut edaran hari dan saat. Bukanlah isi kandungan dan
fasal-fasal yang terkandung dalam kitab itu yang hendak ditonjolkan, tetapi
perkaitan perangai dan tingkah laku manusia yang digambarkan dengan merujuk
kepada bulan kelahiran, bintangnya serta hari kelahirannya.
Menurut
Sahahrir (2013), manuskrip yang ditelaahnya MS 1864 yang terdapat di PNM
mengandungi tajwid, rejang, kutika, bintang dan ubatan. Bagi beliau, manuskrip
ini penuh dengan hipotesis matematik perubatan. Pembuktian dan penyahbuktian
hipotesis itu memerlukan kerjasama dengan bijak-bestari tempatan (bomoh dan
sebagainya) untuk mengenal segala tumbuhan dan mergastua serta mendapatkan
pesakit berkenaan. Manuskrip ini juga memberi istilah Melayu Lama yang sudah
terfosil seperti istilah astronomi, iaitu rasi dan bintang tujuh yang mendorong
seseorang mengkaji lebih banyak lagi rasi dan bintang Malayonesia serta
membandingkannya dengan rasi-rasi Hindia dan Eropah. Mengapa menggunakan
bintang tujuh juga menjadi persoalan sedangkan kebanyakan kitab nujum Melayu
terdapat juga bintang 12. Manuskrip ini turut menerbitkan masalah sampingan
kepada ahli biologi untuk mendapatkan nama sains bagi setiap tumbuhan yang
sehingga kini masih tidak dapat diketahui spesiesnya.
Ramai
orang ramai termasuk sarjana yang cuba menafikan sainsnya segala petua, azimat
dan sebagainya. Mereka beranggapan bahawa sarjana atau individu yang berusaha
untuk mengkelaskan segala petua ini termasuk dalam sains adalah orang yang
seperti ‘bermimpi di siang hari’. Mereka beranggapan bahawa jika Melayu ini
maju dan sarat dengan ilmu, bagaimana boleh jatuh ke tangan penjajah. Orang-orang
seperti ini biasanya antara orang yang tidak tahu dan juga tidak mahu mengkaji
dengan lebih mendalam berkenaan dengan apa yang telah dihasilkan oleh orang
melayu dahulu. Mereka lebih senang menggunakan serta menambahbaik apa yang
ditinggalkan oleh penjajah.
Jika diikutkan, memang tiada hubungan secara
langsung petua, azimat atau lain-lain dengan sains jika dilihat daripada
pandangan kasar, tetapi sebenarnya cara pandangan alam daripada sudut pandangan
manusia memang berlainan kerana berbezanya makna atau tafsiran sesuatu unsur
sains dari suatu kebudayaan (agama dan bahasa) ke suatu kebudayaan yang lain
(Shaharir 2013b). Setiap manusia ataupun kebudayaan yang berlainan mempunyai
pandangan alamnya yang tersendiri. Sudut pandangan orang Melayu tidaklah sama
dengan pandangan orang bukan Melayu. Tetapi, sudut pandangan orang bukan Melayu
yang hidup dalam kebudayaan Melayu boleh menerima pandangan Melayu tersebut dan
mungkin menjadikan pandangan mereka sama seperti pandangan melayu juga. Ini
dapat dilihat seperti al-Raniri dan Hamzah Fansuri yang bukanlah seorang
penduduk tempatan Acheh tetapi mempunyai sudut pandangannya merujuk kepada alam
Melayu yang boleh dilihat melalui hasil tulisan mereka.
Boleh
dikatakan juga bahawa petua dan semua yang dibincangkan di atas mempunyai unsur
kosmologi dalam alam Melayu. Kosmologi ini merupakan pandangan alam atau
pandangan hidup sesuatu kaum, etnik atau bangsa dalam segala aspek kehidupannya
sehingga terangkumlah dengan sistem kepercayaan adat resam, kesenian dan
kebudayaan (Shaharir. 2013). Daripada apa yang difahami, kosmologi ini akan
berbeza bagi setiap kaum atau bangsa. Mungkin sesetengah pihak tidak menganggap
petua atau lain-lain lagi tidak ada unsur sains tetapi bagi orang Melayu, petua
yang diberikan dan ditulis dalam manuskrip merupakan pandangan alam orang
Melayu terhadap alam sekelilingnya. Mungkin tiada niat dalam hati pemerhati
yang merakamkan petua tersebut berdasarkan pemerhatian sains tetapi pemerhatian
mereka itu merupakan suatu sains.
Jika
dilihat sejarah astrologi itu sendiri, menurut Kim Farnell (2007) bagi
mengetahui sejarah astrologi, kita harus kembali ke zaman Babylon purba di mana
manusia pertama kali menemui bahawa fenomena kosmik mempunyai hubungan dengan
perubahan musim dalam setahun. Jadi mereka perlu meramal keadaan cuaca bagi
memastikan mereka dapat bercucuk tanam dan memungut hasil yang baik. Jelaslah
di sini dapat dilihat bahawa, astrologi itu bermula dengan pemerhatian manusia
secara kasar terhadap alam sekeliling. Daripada pemerhatian inilah menjadikan
fenomena yang berlaku suatu kajian yang lebih mendalam pada masa akan datang.
Ini samalah seperti pandangan atau pemerhatian orang Melayu terhadap fenomena
yang berlaku di sekeliling mereka. Daripada pemerhatian mereka ini sepatutnya dilakukan
kajian yang lebih mendalam untuk mengetahui sebab-musabab fenomena tersebut
boleh berlaku.
Harun
Mat Piah (2005) menegaskan pula bahawa masyarakat Melayu menguasai ilmu tentang
alam dalam makna ilmu bintang, falak, atau astrologi sejak zaman prasejarah
lagi. Tambah beliau lagi, sebagai suatu bangsa pelayaran, mereka menggunakan
pengetahuan ilmu bumi, musim, angin, ribut, taufan, hujan dan lain-lain untuk
berwaspada serta bersedia menghadapi apa juga keadaan yang mungkin berlaku.
Sahlah disini petua yang diturunkan kepada golongan baru merupakan satu ilmu
yang sangat berguna kepada orang lain untuk melakukan pekerjaan harian mereka.
Petua-petua yang diberikan juga merupakan pemerhatian mereka terhadap fenomena
yang berlaku di sekeliling mereka. Fenomena yang mereka perhatikan ini jika
dikaji dengan lebih lanjut mungkin akan menerbitkan suatu ilmu baru ataupun
paling tidak pun menambah sesuatu dalam ilmu.
Dalam
ilmu nujum atau ramalan dalam alam Melayu pula, Haron Daud (2009) ada
menayatakan pemerhati akan melihat setiap perkara yang menjadi rujukan
pemerhatiannya seperti hari, bulan, cuaca dan apa-apa yang berkaitan dengan
keadaan sekeliling. Sebagai contoh, untuk bercucuk tanam, terdapat perkiraan
hari dan bulan yang baik atau tidak baik untuk memulakan tanaman. Orang yang
ingin memulakan bercucuk tanam, akan melihat hari atau bulan tersebut sambil
melihat keadaan cuaca dan mula mengira untuk melihat kesesuaian memulakan kerja
tanaman. Jika pelaku itu tidak mahir dalam ilmu penujuman ini, meraka akan
berjumpa dengan ahli nujum untuk menujum waktu yang sesuai. Keadaan cuaca atau
fenomena alam yang dilihat boleh menjadikan pemerhatian mereka berupa
pemerhatian saintifik kerana terdapat waktu-waktu yang tidak sesuai itu adalah
waktu musim hujan yang lebat ataupun musim kurangnya hujan. Ini merupakan hujah
yang boleh dikatakan ilmu nujum, petua dan lain-lain terdapat unsur dan
pemikiran saintifik daripada orang Melayu. Sarjana Melayu sekarang perlulah
dengan lebih teliti untuk mengkaji petua, nujum dan lain-lain lagi untuk melihat tahap kebenaran petua tersebut.
Jika
dilihat maksud sains itu sendiri pemerhatian terhadap sesuatu dengan bersistem,
mantik dan objektif dengan menggunakan kaedah khusus yang diperantikan untuk
mewujudkan penumpukan ilmu pengetahuan yang boleh dipercayai. Takrif di atas
menunjukkan sains itu merupakan pemerhatian seseorang terhadap suatu peristiwa
di sekelilingnya berdasarkan kaedah yang digunapakai oleh pemerhati itu sendiri
untuk mendapatkan pengetahuan berdasarkan pemerhatiannya itu. Proses
mendapatkan ilmu ini seperti biasanya adalah melalui pengalaman, kemudiannya
mendapatkan fakta dan peraturan daripada pengalaman yang telah lalu. Cara sains
mengkaji sesuatu perkara adalah dengan melihatnya dengan teliti, mengukurnya,
membuat ujikaji dan dengan cuba menerangkan mengapa suatu fenomena itu terjadi.
Persoalan mengenai petua merupakan ilmu Melayu yang tidak saintifik adalah
tidak benar kerana ia merupakan suatu kaedah pencerapan daripada seseorang
pencerap kepada perkara yang dicerapnya.
Petua menunjukkan
pengalaman seseorang terhadap suatu fenomena di sekelilingnya dan menurunkan
apa yang diperhatikannya itu kepada orang lain samada melalui lisan ataupun
tulisan. Terdapat juga beberapa pendapat mengatakan pencerapan yang membenihkan
petua itu tidak menerusi ujikaji yang saintifik. Pendapat ini juga boleh
disangkal kerana ujikaji saintifik adalah berdasarkan fenomena yang berlaku di
sekeliling pencerap. Fenomena ini kemudiannya akan disusun atur oleh pencerap
untuk melihat samada pandangan atau pemerhatiannya pada pertama kali itu sama
dengan hasil perhatiannya pada kali yang lain.
Sebagai
contoh, dalam petua membina rumah, terdapat petua yang menyuruh orang yang
ingin membina rumah agar pintu rumah itu menghadap arah anging bertiup agar
angin mudah masuk ke dalam rumah. Petua ini mungkin diperhatikan daripada orang
sebelum mereka yang membina rumah dengan tidak melihat arah angin menyebabkan
rumah mereka tidak dimasuki angin selepas siap rumah tersebut. Walaupun tiada
radas yang diperlukan untuk melakukan kajian tersebut, tetapi pengalaman yang
ditempuhi pencerap itu menjadikan petua yang ditinggalkan lebih bersifat
saintifik.
Walau
bagaimanapun, tidaklah dinafikan bahawa setiap cerapan yang dilakukan oleh
orang dahulu yang boleh membuahkan petua itu benar secara mutlak. Ini kerana
pencerap merupakan seorang manusia yang tidak lari daripada melakukan
kesilapan. Pandangan mereka terhadap fenomena yang dilihatnya mungkin betul dan
mungkin juga salah. Walaupun pemerhatian yang berkali-kali dilakukan oleh
pencerap tersebut dan menghasilkan hasil yang sama. Pemerhatian mereka terhadap
suatu fenomena itu juga boleh menghasilkan pandangan yang lain jika dilihat dan
diperhatikan oleh orang lain. Oleh sebab itulah banyak petua untuk satu-satu keadaan.
Sebagai contoh, ada petua menamakan anak berdasarkan bulan dan hari anak
dilahirkan. Terdapat juga petua menamakan anak berdasarkan rejang nama ibu dan
ayahnya. Ada juga petua menamakan anak itu berdasarkan kiraan-kiraan tertentu
dan ada juga yang menyuruh orang lain menamakan anak mereka berdasarkan
ketinggian ilmuan orang itu. Mungkin masyarakat masa itu menggunakan petua yang
biasa mereka gunakan sahaja. Tidak mencampuri petua-petua yang berlainan.
RUJUKAN
Abdul Rahman Kaeh. 2006. Kitab Bintang Dua Belas. Dalam Rogayah A.
Hamid dan Mariam Salim (penyt). Kepustakaan
Ilmu Melayu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa & Pustaka
Furnell, K. 2007. Astrology - An
Illustrated Guide. London. Star Fire
Haron Daud. 2009. Kitab Ilmu
Nujum Melayu. Bangi. ATMA UKM
Harun Mat Piah. 2005. Pendahuluan. Dalam Rogayah A. Hamid dan Mariam
Salim (penyt). Kepustakaan Ilmu Melayu.
Kuala Lumpur. Dewan Bahasa & Pustaka
Hashim Awang. 2006. Manuskrip 331: Petua Melayu Dalam Rogayah A. Hamid
dan Mariam Salim (penyt). Kepustakaan
Ilmu Melayu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa & Pustaka
Kamus Dewan
Shaharir Mohamad Zain. 2003. Sains dan Teknologi Melayu Sebelum
Dikuasai Penjajah Dari Eropah. Jurnal Antarabangsa Dunia Melayu. 1(2): 157-204
Shaharir Mohamad Zain. 2006. Sains dan Teknologi Melayu Sebelum
Dikuasai Penjajah dari Eropah. Dalam
Rogayah A. Hamid dan Mariam Salim (penyt). Kepustakaan Ilmu Melayu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa & Pustaka
Shaharir Mohamad Zain. 2013. Bagaimanakah Sains Matematik Malayonesia
dapat Ditemui di dalam Manuskrip dalam bahasa Melayu-Jawi Pra-Abad ke 20 M.
Kertas kerja yang dibentangkan pada Seminar Etnomatematik anjuran Pusat
Pengajian Sains Matematik UKM (26 Jun 2013)
Shaharir Mohamad Zain. 2013b. Epistemologi Malayonesia Berbahasa
Melayu. Kertas kerja yang dibentangkan pada Forum Arus Melayu sempena Festival
Georgetown Pulau Pinang anjuran Penang Institute (16 Jun 2013).
Kertas ini dibentangkan dalam Seminar Etnosains anjuran Akademi Sains Islam Malaysia (ASASI) di Pusat Dialog Peradaban, Universiti Malaya
No comments:
Post a Comment