Sejarah
merupakan kajian mengenai masa lampau terutamanya yang berkaitan dengan
manusia. Ini termasuklah mengenai kerajaan, peperangan, adat istiadat, dan
segala perlakuan manusia pada masa lampau. Menurut Ibnu Khaldun, sejarah
merupakan catatan tentang masyarakat umum manusia atau peradaban manusia yang
terjadi pada masyarakat itu. Pendidikan sejarah merupakan suatu matapelajaran
yang dapat membuka minda kepada pelajarnya mengenai apa yang dilakukan oleh
bangsanya sendiri dengan dibandingkan apa yang berlaku pada masyarakat lain di
bahagian dunia lain pada waktu yang sama. Francis Bacon ada menyatakan sejarah
merupakan pengetahuan tentang sesuatu objek yang ditentukan oleh ruang dan
waktu.
Setiap
bangsa mempunyai sejarahnya tersendiri dan kebiasaannya, sejarah ini ditulis
oleh pemerintah kepada bangsa tersebut. Jika bangsanya sendiri yang memerintah,
makanya sejarah bangsanya akan diagung-agungkan melebihi bangsa lain. Jika
bukan bangsanya yang memerintah, makanya cerita atau sejarah sesuatu bangsa itu
hanya akan terpendam sahaja dalam benak-benak orang yang mengetahuinya. Jika
nasib baik, akan disebut dalam buku-buku teks sejarah tetapi hanyalah sekadar fakta
sampingan sahaja. Sama ada bangsa itu mempunyai kehebatannya tersendiri,
ataupun hanyalah sekadar bangsa yang menghuni dalam hutan, sejarah setiap
bangsa ini perlu ditulis semula bagi melihat apakah yang ada pada bangsa itu
pada waktu dahulu jika mahu dibandingkan dengan apa yang bangsa itu ada pada
waktu sekarang. Penulisan sejarah semula ini penting supaya anak-anak akan
datang dapat mengetahui apakah yang ada pada bangsanya dahulu. Dengan
pengetahuan terhadap keupayaan bangsanya pada zaman dahulu, membolehkan
semangat ingin memajukan bangsanya untuk mewarisi kehebatan bangsanya seperti
zaman dahulu.
Jika
dilihat kepada bangsa Minangkabau, pernah terdengar daripada beberapa orang
pemikir dan terbaca pada beberapa laman sesawang yang cuba menidakkan keupayaan
bangsa Minangkabau ini sejak dahulu lagi. Sama ada mereka tidak pernah membaca
mengenai kehebatan bangsa ini ataupun tahu tetapi menidakkan perkara-perkara
tersebut. Ini menjadi persoalan dan menjadi tanggungjawab kepada para pemikir
sejarah bangsa Minangkabau untuk membangunkan kembali ilmu sejarah Minangkabau.
Para pengkaji sejarah Minangkabau perlulah mula mengumpulkan maklumat dan
sejarah-sejarah lampau mengenai bangsa Minangkabau ini dan ditulis dalam satu
buku khas untuk tatapan generasi akan datang supaya mereka dapat menghargai dan
berbangga lahir dalam bangsa Minangkabau. Terdapat beberapa perkara yang
menjadi minat penulis untuk dibincangkan supaya dapat membuka minda generasi
sekarang dan akan datang untuk memulakan pengumpulan bahan-bahan sejarah bangsa
Minangkabau.
1.
Perantau
Mengapa
orang Minang terkenal dengan sifat suka merantaunya? Sejak bilakah mulanya
sifat orang Minang menjadi perantau ini? Sejarah ada mencatatkan bahawa
penghijrahan pertama yang berlaku pada abad ke-7 yang mana para pedagang emas
yang berada di pedalaman Minangkabau ingin melakukan perdagangan dan meluaskan
perniagaan mereka di muara Jambi serta daripada pedagang inilah yang membentuk
Kerajaan Melayu (Paul M.N., 2006). Pada abad ke-14 pula, penghijrahan secara
besar-besaran berlaku apabila banyak keluarga Minang berpindah ke pantai timur
Sumatera untuk mendirikan kumpulan-kumpulan pedagang di Batubara, Pelalawan hinggalah ke Tanah
Melayu di Pulau Pinang dan Negeri Sembilan. Di samping itu, orang Minang juga
banyak berhijrah ke pesisir pantai barat Sumatera. Kebanyakan perantau Minang
menduduki di Melabuh, Acheh, Barus hinggalah ke Bangkulu (Christine D. 2008).
Setelah Kesultanan Melayu Melaka jatuh ke Portugis pada 1511, orang Minang
berhijrah pula ke Sulawesi Selatan dengan menjadi penyokong kepada Kesultanan
Goa dengan menjadi pedagang dan juga pentadbir kerajaan. Pada abad ke-18,
penghijrahan besar-besaran sekali lagi berlaku apabila orang Minangkabau
mendapat hak keistimewaan untuk mendiami kawasan Kerajaan Siak. Penhijrahan
lain yang berlaku adalah semasa penjajahan Belanda pada 1920 ketika pembukaan
kebun tembakau di Sumatera Timur. Semasa kemerdekaan Indonesia, penghijrah
Minang banyak menduduki Bandar-bandar besar di Jawa.
Kebanyakan
penghijrahan yang disebutkan di atas merupakan penghijrahan orang Minang
disebabkan faktor ekonomi dan kedudukan. Terdapat juga perantauan orang Minang
ini disebabkan oleh factor keilmuan. Pada akhir abd ke-18, ramai pelajar
daripada Minang merantau ke Mekah untuk mendalami pengajian agama Islam seperti
Haji Miskin, Haji Piobang dan Haji Sumanik. Apabila para pelajar ini pulang
daripada pengajian, mereka menjadi penyokong kuat gerakan Paderi dan penyebaran
pemikiran Islam di seluruh Minangkabau dan Mandailing. Penghijrahan kedua ke Timur
Tengah pula berlaku pada awal abad ke-20 oleh Abdul karim Amrullah, Tahir
Jalaluddin, Muhammad Jamil jambek dan Ahmad Khatib al-Minangkabawi. Selain
menghala ke Timur Tengah, terdapat juga para pelajar daripada Minangkabau yang
melakukan perantauan ke Eropah seperti Abdul Rivai, Mohammad Hatta, Sutan
Syahrir, Roestam Effendi dan Nazir Pamuntjak. Selain itu, intelektual lain
seperti Tan Malaka pernah hidup mengembara di lapan buah Negara sekitar Eropah
dan juga Asia. Tan Malaka bukan sahaja pergi mengembara di negara orang, malah
menjadi penghubung rangkaian pergerakan kermerdekaan Asia. Boleh dikatakan
kesemua pelajar Minang yang merantau di Eropah tersebut akhirnya pulang menjadi
pejuang kemerdekaan dan pengasas Republik Indonesia.
Daripada
kisah perantau ini sahaja sudah menampakkan betapa hebatnya bangsa Minangkabau
ini sejak dahulu lagi. Para pemuda harus menghayati perjuangan-perjuangan orang
Minang dahulu supaya dengan penghayatan ini akan membolehkan para pemuda Minang
untuk menangkis persoalan daripada bangsa lain apa yang hebatnya pada bangsa
Minang.
2.
Teknologi
Peperangan
Jika
dibaca pada catatan-catatan Belanda mengenai peperangan di Minang, akan
didapati beberapa ayat yang menyatakan bahawa orang Minang merupakan suatu
bangsa yang sukar untuk dikalahkan dalam peperangan. Teknik dan taktik
peperangan yang digunakan oleh orang Minang merupakan berlainan dengan apa yang
ditempuhi Belanda semasa melawan tentera Diporonegoro. Tulisan dan catatan
daripada Hendrix dan beberapa ketua turus tentera Belanda yang pernah berperang
di Sumatera Barat menyatakan bahawa orang Minang ini sangat handal dan hebat
dalam pembinaan benteng pertahanan. Kekuatan benteng pertahanan ini membolehkan
mereka hanya memerlukan kekuatan tentera yang sedikit sahaja untuk mengawal
benteng pertahanan. Penguasaan pejuang Minang terhadap alam sekeliling dan
bijak menggunakan alam sekitar sebagai pertahanan juga turut diakui oleh Belanda.
Penggunaan buluh runcing sebagai pagar kawasan membolehkan pejuang Minang
mengetahui setiap pergerakan musuh.
Di
samping kehebatan daripada pembinaan benteng pertahanan, orang Minang juga
berjaya untuk membuat sendiri senjata api untuk berperang. Walaupun pada
asalnya mereka mempelajari daripada bantuan China dan juga Turki, namun mereka
masih boleh lagi mengubahsuai bentuk senjata itu supaya selesa dengan
penggunaan mereka. Ini kerana contoh senjata yang diajar kepada mereka mungkin
tidak sesuai dengan tubuh badan orang Minang yang lebih kecil berbanding dengan
orang Turki dan juga China. Perbezaan yang ketara antara senapang yang diimport
dengan buatan sendiri adalah adanya sumbu khas yang hanya diketahui oleh orang
Minang sahaja penggunaannya. Bukan setakat senapang sahaja yang dibuat, malah
peluru senapang itu juga dibuat sendiri dengan menggunakan sumber yang berada
di sekitar mereka. Suatu yang amat menghairankan adalah, adunan untuk membuat
peluru senapang itu dengan menggunakan belerang yang terdapat di sekitar
kawasan gunung berapi dan juga garam kalium nitrat yang diekstrak daripada
najis haiwan. Bagaimana orang Minang mengetahui dalam najis haiwan terdapatnya
garam kalium nitrat tersebut? Bagaimanakah teknologi pengekstrakan yang
dilakukan pada masa tersebut? Ini semualah perlu dijawab dengan mengkaji dan
meneliti semula sejarah silam dan penambahan fakta ini akan menjelaskan bahawa
teknologi orang Minang pada masa lampau sudah mencapai sebuah teknologi yang
boleh dikatakan setara dengan teknologi yang berada di Barat.
Selain
itu, strategi peperangan yang sukar dijangka juga memberikan kelebihan kepada pejuang
Minang untuk melawan tentera Belanda. Strategi peperangan yang bertahan
diamalkan oleh pejuang Minang semasa melawan tentera Belanda. Pertahanan yang
kukuh dan kemahiran orang Minang menggunakan sumber alam sebagai perisai banyak
membantu pejuang Minang dalam memenangi peperangan. Jarang untuk pejuang Minang
menggempur musuh dalam keadaan kawasan lapang kecuali pada beberapa situasi
tertentu. Seperti semasa tentera belanda sedang berehat ataupun semasa tentera
Belanda sedang menyusun barisan tenteranya. Ini amat menakjubkan kerana pejuang
Minang dengan berani menyerang ribuan tentera Belanda dengan hanya menggunakan
kelewang dan juga bilangan tentera yang sedikit. Sebagai contoh, dalam catatan
Hendrix ada menyatakan serangan yang dilakukan oleh orang Minang dapat didengari teriakan, pekikan dan jeritan
yang menakutkan, keras serta kuat. Suara-suara keras ini sahaja dapat
mengkucar-kacirkan tentera Belanda. Selain dapat mengkucar-kacirkan pertahanan
Belanda, suara ini juga dapat meningkatkan semangat juang mereka. Pernah
terjadi satu peristiwa 30 orang pejuang Minang menakutkan 2000 orang tentera
Belanda yang diwakili oleh orang Melayu. Tambahan Hendrix, untuk mengalahkan
pejuang Minang, yang penting jangan takut dan cemas. Pernah terjadi 60 orang
Minang menakutkan dan mengacau bilaukan ribuan tentera Belanda yang diwakili
oleh oleh orang Melayu dan juga 50 orang tentera Bugis. Sedang tentera Melayu
melarikan diri, orang Bugis yang sudah biasa bertempur dengan tenang membuat
formasi pertahanan mereka iaitu dengan membuat separuh lingkaran. Betapa
nekadnya pejuang Minang menyerang 50 orang Bugis ini dengan sebelah tangan
menetak musuh dan sebelah tangan lagi cuba merampas senjata orang Bugis
tersebut. Oleh kerana ketenangan dan formasi pertahanan Bugis itu, hanya 10
orang sahaja tentera Belanda yang terkorban.
Daripada
catatan-catatan sejarah inilah yang perlu diketengahkan untuk memberi suatu
inspirasi baru kepada para pemuda untuk lebih mengenali bangsanya sendiri.
Dengan itu, akan menghasilkan pemikiran yang percaya akan kehebatan bangsanya
masa lampau. Perasaan kekurangan pada bangsa sendiri ditanam oleh penjajah
dahulu untuk melemahkan pemikiran dan memasung minda bangsa tersebut supaya
patuh pada penjajah yang datang ke mari untuk mentamadunkan manusia.
3.
Sains
dan teknologi
Walaupun
tiadalah ilmu sains dan teknologi yang boleh dibanggakan seperti keagungan
sains dan teknologi Barat seperti sekarang, masih ada pemikiran sains dan
teknologi dalam alam Melayu. Ia mungkin tidak termasuk dalam buku-buku teks
sains pada zaman sekarang. Tetapi boleh dirujuk dalam catatan-catatan lama dan
juga dalam manuskrip-manuskrip Melayu dahulu. Sebagai contoh, bagaimanakah
orang Minang dapat mengetahui dalam najis haiwan adanya garam kalium nitrat
yang merupakan garam yang penting dalam pembuatan peluru dan juga bahan
peledak. Perkara ini harus dikaji dan sejarah kedatangan teknologi pembuatan
senjata ini perlu diselongkar untuk melihat bagaimanakah orang Minang dapat
mempelajari teknologi pembuatan senjata dan juga peluru. Apakah hubungan orang
Minang dahulu yang menyebabkan teknologi persenjataan ini berpindah kepada
mereka? Inilah persoalan sejarah yang perlu dirungkai oleh ahli sejarah kini
untuk menyelongkar kembali ilmu-ilmu dan fakta-fakta sejarah yang telah
dikuburkan oleh para penjajah. Daripada sejarah inilah para pemuda sekarang
akan dapat belajar dan tahu bahawa bangsanya dahulu merupakan satu bangsa yang
hebat. Banyak ilmu dan teknologi dilakukan mengikut acuan sendiri.
Selain
daripada ilmu peperangan tersebut, terdapat juga dalam sejarah mengenai seorang
anak Minang yang mengajar dan juga menjadi khatib di Masjidil Haram, Mekah
iaitu Syeikh Ahmad Bin Abdul Latif al-Khatib. Syeikh Ahmad al-Khatib telah
menulis dua buah kitab berkenaan dengan matematik iaitu Raudah al-Hussab fi ‘ilm al-Hisab yang menjadi kitab pengajarannya
di Mekah dalam Bahasa Arab. Sebuah kitab lagi adalah Alam al-Hussab fi ‘ilm al-Hisab dalam Bahasa Melayu yang digunakan
oleh beliau kepada anak muridnya yang masih tidak fasih dengan istilah-istilah
matematik dalam Bahasa Arab. Kedua-dua kitab ini kebanyakannya banyak
membincangkan mengenai konsep pilihatur dan gabungan dengan menyelesaikan
masalah fekah dalam konteks masyarakat di Minang.
Sebagai
contoh beliau dalam kitab tersebut adalah, seorang murid berjanji memberikan
gurunya makan dengan menggunakan 4 pinggan satu dulang tetapi satu dulang
tersebut hanya boleh memuatkan 3 pinggan. Bagaimanakah kaedah penyusunan
pinggan tersebut menjadi suatu perbincangan dalam menyelesaikan masalah semasa
itu. Selain itu, beliau ada membuat contoh bagaimana hendak memilih beberapa
ekor burung nuri dalam beberapa sangkar untuk dijadikan permainan dan
pertandingan. Beberapa ekor burung nuri terdapat dalam sebuah sangkar. Konsep
pilihatur dan gabungan akan digunakan untuk menjawab persoalan tersebut.
Mengapakah contoh memberi makan kepada guru dan juga pilihan burung nuri
tersebut menjadi pilihan beliau? Jika diperhatikan pada sejarah lalu, memang
menjadi sikap anak murid memberi makan kepada tuan gurunya apabila murid
tersebut sedang atau telah habis pengajian kitabnya. Selain itu, sikap orang
kampung yang suka bermain haiwan terutamanya burung nuri kerana bulunya
mempunyai warna yang cantik serta pandai mengajuk kata-kata manusia. Di sini
jelas dilihat bahawa orang dahulu membuat contoh dalam setiap pekerjaan mereka
dengan merujuk kepada apa yang dilakukan oleh masyarakatnya sendiri. Bukan
seperti sekarang jika matapelajaran pilihatur dan gabungan di ajar,
contoh-contoh yang diberikan lebih kepada penggunaan kad judi, buah dadu dan
juga buah epal yang tiada dalam masyarakat kita sekarang.
Di
samping itu, dalam tulisan beliau, ada menyebut beberapa unit pengiraan yang
digunakan pada waktu tersebut. Nilai matawang seperti sen, ringgit dan rupiah,
pikul, kati, saga, kundi dan bungkal sebagai unit berat, hasta dan depa bagi
unit panjang dan cupak serta gantang sebagai unit isipadu. Penulisan beliau ini
mengenai sukatan ini telah ditulis sebuah kitab tulisan beliau dalam Bahasa
Arab yang bertajuk Sulh al-Jama’tain.
Selain daripada unit pengiraan, beliau juga turut membincangkan mengenai
pendaraban dan pembahagian sehinggalah penentuan punca kuasa yang berpandukan
kepada masalah harian masyarakat. Bilangan-bilangan nombor yang disebut oleh
beliau dalam kitabnya juga menunjukkan pada masa lalu, sudah ada pembilangan
untuk bilangan yang besar. Sudah tentu jika ada perkiraannya, sudah tentu ada
benda yang dikiranya. Sudah tentu bilangan yang besar ini ada benda yang
dikiranya samada dalam perdagangan ataupun dalam kehidupan seharian masyarakat
setempat. Hanya sejarah yang boleh menentukan perkara apakah yang digunakan
untuk menilaikan benda-benda yang bernilai
besar ini.
4.
Kesimpulan
Sejarah yang ada sekarang
kebanyakannya ditulis oleh orang barat dengan sarat dengan pandangan serta
penelitian mereka. Apa yang ditulis oleh mereka pada masa lalu diambil dengan
mudahnya oleh orang kita dengan mempercayainya bulat-bulat tanpa ada penelitian
semula. Sedangkan penafsiran tentang pemerhatian mereka mungkin berbeza dengan
apa yang sebenarnya berlaku pada waktu itu. Fakta-fakta yang dikemukakan oleh
mereka menyebabkan anak muda pada masa kini dengan mudahnya percaya dengan
kelemahan-kelemahan yang terdapat dalam bangsa ini. Sikap tiada apa-apa pada
bangsa ini yang diterapkan melalui pengajian sejarah serta menggambarkan bahawa
bangsa ini baik sedikit daripada haiwan ditelan oleh anak muda tanpa membuat
penyelidikan lanjut. Daripada apa yang telah diterangkan melalui catatan
sejarah daripada penjajah, beberapa bukti penulisan manuskrip dan juga kitab,
serta binaan-binaan gah seperti rumah gadang itu menunjukkan bahawa bangsa ini
dahulu merupakan suatu bangsa yang hebat tetapi telah di dungukan dengan
fakta-fakta mengarut daripada penulisan Barat.
Bagaimanakah
mahu membuang segala fakta-fakta mengarut ini dalam minda anak muda kita?
Pertamanya perlu ditulis semula sejarah awal kehidupan bangsa mengikut acuan
bangsa itu sendiri. Segala kehebatan dan kekurangan perlu ditulis supaya
kehebatan itu dapat diwarisi dan kekurangan itu dapat diatasi untuk anak muda
masa hadapan tidak mengulanginya semula. Penulisan semula ini mengikut acuan
yang telah ditetapkan dengan segala fakta-fakta dibongkar dan digilap semula
untuk menjadikan pendidikan sejarah pada masa akan datang dapat membina jati
diri atau karakter masyarakat yang tiada berjiwa hamba. Segala kehebatan
bangsanya akan dibanggakan dan anak muda perlu diajar supaya dapat mengekalkan
kehebatan itu dengan cuba mengatasi kehebatan yang terdapat pada bangsa Barat
pada masa sekarang mengikut acuan tersendiri.
Penelitian
semula terhadap fakta-fakta sejarah lalu perlu diperkemaskan dengan segala fakta
yang meragukan ditapis dan diselidiki terlebih dahulu kebenarannya. Istilah
sejarah ditulis oleh orang yang menang sudah boleh dilupakan tetapi perlu
mempunyai istilah persejarahan yang baharu supaya segala bukti-bukti sejarah
yang ada sekarang adalah lebih adil kepada semua pihak tidak kira kelebihan dan
kelemahan sesebuah bangsa tersebut. Kelebihan itu perlu dikekalkan dan
kelemahan perlu diatasi. Itulah konsep sejarah baharu yang perlu dilakukan oleh
semua pihak. Rekod-rekod yang ada perlu didedahkan supaya pelajar ataupun
masyarakat yang mengetahuinya dapat menilai sendiri mengenai kebenaran lalu.
Masa kini bukanlah masanya untuk menutup kelebihan orang lain dan membenarkan
kelemahan diri.
Penulisan
semula sejarah ini akan membangkitkan semangat kepada genarasi akan datang
untuk mengkagumi bangsa sendiri. Penulisan ini dapat membangkitkan karakter
keberanian kepada generasi akan datang. Bukanlah niat untuk sekadar bangga
dengan bangsa sendiri dan tidak melakukan apa-apa, tetapi perlulah selari
kehebatan bangsanya yang lalu dengan meningkatkan kehebatan dan kemajuan hidup
bangsa mereka pada masa kini serta akan datang.
Rujukan
Anthony Reid. 2004. An Indonesian Frontier: Acehness and other Histories of Sumatra.
Singapore: University od Singapore Press
Christine D. 2008. Gejolak Ekonomi, Kebangkitan Islam dan Gerakan Padri: Minangkabau
1784-1847. Komunitas Bambu.
Hendriks. 1881. Oorlogvoeren
op Sumatera. Indische Militair Tijdschrift. Terjemahan internet (15 Okt
2012)
Marsden William. 1783. History of Sumatera. London. The Project Gutenberg EBook.
Paul M.N., 2006. Early
Kongdoms of The Indonesian Archipelago and The Malay Peninsula. Didier
Millet.
Navis. A.A. 1994. Cerita Rakyat dari Sumatera Barat. Jakarta. Grasindo.
Rusli Amrin. 1981. Sumatera Barat hinggan Plakat
Panjang,
Kertas ini dibentangkan pada Seminar pada Festival Kesenian Sumatera (22-23 Feb 2014)
No comments:
Post a Comment